Lytt til signalene

«Webcrawlers» – et program som surfer web’n i søk etter signaler for å hjelpe Google med å indeksere nettsider.

Når en «crawler» finner et signal, som for eksempel «relevanse«, anmelder det funnet til Google hvor relevanse i forhold til søk avgjøres.

Hvis man planlegger en ferie og søker «knalltilbud til Bahamas», dukker landingsider som er mest relevant til søkefrasen «knalltilbud til Bahamas» opp.

Sidene som sender de kraftigste signalene plukkes opp av «crawleren» og plasseres øverst i resultatsiden hvor det er større sannsynlighet for å bli klikket på.

Kartlegg kundereisen

Når en bruker besøker en nettside, har man mulighet til å følge kjøpsprosessen.

Hvilke «touchpoints» går kunden gjennom før et salg?

Ved å tagge signaler, som for eksempel:

  • Klikk på knapp
  • Sett 75% av video
  • Fylt ut 1/4 av skjema

kan man samle data, lete etter mønstre og avgjøre hvilke «Key Points» man bør optimalisere for samtidig som man finner løsninger der brukere møter hinder i kundereisen.

Kartlegg kundereisen

Når en bruker besøker en nettside, har man mulighet til å følge kjøpsprosessen.

Hvilke «touchpoints» går kunden gjennom før et salg?

Ved å tagge signaler, som for eksempel:

  • Klikk på knapp
  • Sett 75% av video
  • Fylt ut 1/4 av skjema

kan man samle data, lete etter mønstre og avgjøre hvilke «Key Points» man bør optimalisere for samtidig som man finner løsninger der brukere møter hinder i kundereisen.

Vit hva du ser etter

Ikke alle signaler er like viktige.

Bortsett fra de åpenbare som relevanse, følger vi med på interaksjoner og målfullføringer:

Hvor mange bestiller turen, abonnerer på nyhetsbrev, ser en video,
kjøper en vare, snur i døra, antall sider sett, oppholdstid osv.

Vit hva du ser etter

Ikke alle signaler er like viktige.

Bortsett fra de åpenbare som relevanse, følger vi med på interaksjoner og målfullføringer:

Hvor mange bestiller turen, abonnerer på nyhetsbrev, ser en video,
kjøper en vare, snur i døra, antall sider sett, oppholdstid osv.

S.E.R.P

Google sin Search Engine Result Page kan fordeles i to kategorier

  • Betalte klikkannonser(PPC/Google Ads)
  • Organiske søkeresultater.

De organiske søkeresultatene påvirkes ikke av pris, de betalte klikk-annonsene gjør det.

Begge er relevante og spiller på hverandre, men vår anbefaling er å bygge en Google Ads konto parallelt med søkemotoroptimalisering (SEO).

Jo mer synlig man er, jo større sannsynlighet er det for at kunden finner deg.

Nyttige Verktøy

Google Tag Manager

Google Tag Manager(GTM) lar deg samle data ved å håndtere tagger på nettsiden. Tagger lar deg lytte til egendefinerte signaler;

hvor mange ser hele videoen din? Hvor mange ser halve? Hvor mange starter å utfylle et skjema, men avslutter midt i?

Google Analytics

Google Analytics bruker innsamlet data til å generere detaljert statistikk om publikum, tilegnelse, adferd og konverteringer. Statistikken tolkes og innsikten brukes til å ta informerte beslutninger angående hva som fungerer og hva som kan forbedres.  

Google Ads

Google Ads lar deg nå ut til brukere ved å skape bevissthet, kategorisere hvem som viser interesse, skyte skreddersydde annonser mot spesifikke segmenter og i tillegg være synlig for de som aktivt søker etter dine tjenester eller varer.

Google Search Console

Med Google Search Console kan du overvåke, vedlikeholde og feilsøke nettsidens tilstedeværelse i S.E.R.P. Google Search Console hjelper med å klatre mot toppen.  

Vi finner den beste løsningen for deg

Kontakt oss for bistand

Vi ser på nåværende status og foreslår tiltak for å oppnå målene dine

Kontakt oss for bistand

Vi ser på nåværende status og foreslår tiltak for å oppnå målene dine