Markedsføring og Google

Skal man utnytte Google som markedsføringsplattform må man forstå lovene i deres univers.

Lytt til signalene

«Webcrawlers» – et program som surfer web’n i søk etter signaler for å hjelpe Google med å indeksere nettsider.

Når en «crawler» finner et signal, anmelder det funnet til Google hvor relevanse i forhold til søk avgjøres.

Hvis man søker «knalltilbud til Bahamas», dukker landingsider som er mest relevant til søkefrasen «knalltilbud til Bahamas» opp.

Sidene som sender de kraftigste signalene plukkes opp av «crawleren» og plasseres øverst i resultatsiden (Search Engine Result Page/S.E.R.P).

Filtrer ut støy

Ikke alle signaler er like viktige.

Bortsett fra de åpenbare som relevanse, følger vi med på interaksjoner og målfullføringer:

Hvor mange bestiller turen, abonnerer på nyhetsbrev, ser en video, kjøper en vare, snur i døra, antall sider sett, oppholdstid osv.

Dette er innsikt vi drar nytte av for å optimalisere nettsiden for både søk og brukeropplevelse.
Også betegnet som «søkemotoroptimalisering» eller «SEO».

S.E.R.P

Google sin resultatside (SERP) kan fordeles i to kategorier; betalte klikkannonser(PPC/Google Ads) og organiske søkeresultater.

De fleste klikker seg inn i de organiske søkeresultatene og med
søkemotoroptimalisering, kan man klatre øverst til første side hvor man får
mest trafikk. 

Vi anbefaler å bygge en Google Ads konto parallelt med
søkemotoroptimalisering. Fordelen med Google Ads
er at man får målbare resultater umiddelbart.

Kartlegg kundereisen

Når en bruker besøker en nettside, har vi muligheten til å følge kundereisen.

Ved å legge tagger på «touchpoints» (klikket på en knapp, sett 75% av en video, fylt ut 2/3 av et skjema), kan vi bruke data til å finne mønstre og eventuelle løsninger der det er komplikasjoner i kundereisen.

Nyttige Verktøy

For å samle og analysere data, nå ut til kunder og optimalisere for Google, bruker vi følgende verktøy:

Google Tag Manager

Google Tag Manager(GTM) lar oss samle data ved å håndtere tagger på nettsiden. Tagger lar oss lytte til egendefinerte signaler;

hvor mange ser hele videoen din? Hvor mange ser halve? Hvor mange starter å utfylle et skjema, men avslutter midt i?

Google Analytics

Google Analytics bruker innsamlet data til å generere detaljert statistikk om publikum, tilegnelse, adferd og konverteringer. Statistikken tolkes og innsikten brukes til å ta informerte beslutninger angående hva som fungerer og hva som kan forbedres.  

Google Ads

Google Ads lar deg nå ut til brukere ved å skape bevissthet, kategorisere hvem som viser interesse, skyte skreddersydde annonser mot spesifikke segmenter og i tillegg være synlig for de som aktivt søker etter dine tjenester eller varer.

Google Search Console

Med Google Search Console kan man overvåke, vedlikeholde og feilsøke nettstedets tilstedeværelse i Google sine søkeresultater. Dette er viktig innen søkemotoroptimalisering da Google Search Console hjelper med å klatre mot toppen.  

Vi finner den beste løsningen for deg

Trenger du hjelp til å komme i gang?

Vi ser på nåværende status og foreslår tiltak for å oppnå målene dine